Da jeg skulle til at flytte hjemmefra for første gang fik jeg at vide, at det var meget urealistisk at forvente at kunne leve for kun 1000 kr. om måneden til mad og andre husholdningsartikler, så derfor tog jeg selvfølgelig det som en udfordring og vil dele mine tips og tricks med andre i samme situation.
Du vil her finde en samling af lækre opskrifter der kan holde det stramme budget for den travle studerende med eksempler på de ekstremt billige til de lidt dyrere, men stadig overkommelige retter, samt andre tricks som kan være med til at berige din hverdag på SU (eller hvis budgettet bare er lidt stramt)

tirsdag den 20. marts 2018

Frikadeller med sund salat

Frikadeller med edamame-salat
Antal: 2 portioner
Tid: Forberedelse 5-10 min.
        Tilberedning: 10-15 min.
Sværhedsgrad: Nem
Prisklasse: Midt på måneden
Fryseegnet: Ja (dog ikke salaten)

Ingredienser:
250 g hk. kalv og okse
2 æg
½ dl mælk
50 g havregryn
½ dl æblemost/æblejuice
1 fed hvidløg, finthakket
1 spsk. rapsolie

½ spidskål/hvidkål (ca. alt efter størrelsen)
200 g frosne edamame-bønner (i bælg)
2 dl hytteost
2 spsk. honning
1 citrons saft
Lidt frisk dild eller persille
Salt og peber

Fremgangsmåde:
Ælt kød med æg, mælk, havregryn, æblemosten/-juicen og hvidløget og tilsæt lidt salt og peber. Er farsen for tynd tilsættes ekstra havregryn. Steg i olie omkring 5 min. på hver side.
Frikadellerne kan evt. lunes færdige i ovn ved 160 grader i 5-8 minutter.

Hæld de frosne edamame-bønner i en skål og hæld kogende vand over. Imens bønnerne tør op blandes hytteosten med honning, citron og dild/persille og smages til med salt og peber.
Hæld vandet fra bønnerne og bælg dem. Kålen snittes fint og blandes med bønnerne og vendes i hytteostcremen.


Opskriften stammer fra Bitz og Frisk' slankekur

Ingen kommentarer:

Send en kommentar