Da jeg skulle til at flytte hjemmefra for første gang fik jeg at vide, at det var meget urealistisk at forvente at kunne leve for kun 1000 kr. om måneden til mad og andre husholdningsartikler, så derfor tog jeg selvfølgelig det som en udfordring og vil dele mine tips og tricks med andre i samme situation.
Du vil her finde en samling af lækre opskrifter der kan holde det stramme budget for den travle studerende med eksempler på de ekstremt billige til de lidt dyrere, men stadig overkommelige retter, samt andre tricks som kan være med til at berige din hverdag på SU (eller hvis budgettet bare er lidt stramt)

torsdag den 23. marts 2017

Marengs

Kirsebærmarengs
Antal: 35 stk.
Tid: 60 min. for mundrette størrelser
Sværhedsgrad: Svær
Prisleje: Midt på måneden
Fryseegnet: Nej

Ingredienser:
150 g æggehvider
300 g sukker
Saft fra blendede syltede kirsebær/syltetøj

Fremgangsmåde:
Kom sukkeret i et ildfast fad og varm i ovnen i en 5 minutters tid ved 200 grader for at sikre en hurtigere opløsning i hviderne.
Pisk hviderne helt stive. Dette kan tjekkes ved at man kan vende skålen med bunden opad uden at massen falder ud.
Skru ovnen ned på 100 grader og tag det nu opvarmede sukker ud.
Tilsæt gradvist sukkeret til hviderne mens der piskes for fuld kraft. Sørg for at hviderne danner stive toppe efter hver tilsætning af sukker.
Efter al sukkeret er tilsat piskes kraftigt i endnu 5-7 min.
Marengsen vil være klar når den danner en glat og skinnende top på din fingerspids.
Tilsæt smag (har her anvendt kirsebærsyltetøj, men der kan også anvendes f.eks. lavendel, kakaopulver eller andet som ikke indeholder alt for meget væske)

Kom marengsen i en pose og klip en smule af det ene hjørne af.
Fordel marengsen så de får en diameter på ca. 5 cm. med høje toppe på en bageplade med bagepapir.
Bag ved 100 grader i 30-40 minutter (2-3 timer hvis der laves store marengs)
Når de er bagt skal de stå til afkøling.

Inspiration fra Marengs Pigernes bagebog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar