Da jeg skulle til at flytte hjemmefra for første gang fik jeg at vide, at det var meget urealistisk at forvente at kunne leve for kun 1000 kr. om måneden til mad og andre husholdningsartikler, så derfor tog jeg selvfølgelig det som en udfordring og vil dele mine tips og tricks med andre i samme situation.
Du vil her finde en samling af lækre opskrifter der kan holde det stramme budget for den travle studerende med eksempler på de ekstremt billige til de lidt dyrere, men stadig overkommelige retter, samt andre tricks som kan være med til at berige din hverdag på SU (eller hvis budgettet bare er lidt stramt)

onsdag den 7. september 2016

Falafel

Falafel i pitabrød

Antal: 12-14 stk.
Tid: Forberedelse 12-24 timer + 10 min.
       Tilberedning ca. 5 min.
Sværhedsgrad: Middel
Prisklasse: Midt på måneden/Sidst på måneden
Fryseegnet: Nej

Ingredienser:
250 g tørrede kikærter (svarer til ca. 500 g kikærter, men brug IKKE kikærter fra dåse, de vil splatte ud)
150-200 g løg
5 fed hvidløg
1 bundt persille (helst frisk, men kan være frossen)
2 spsk. citronsaft
1½ tsk. salt
1 tsk. peber
0,5 tsk. koriander
0,5 tsk. spidskommen
Evt. 1 spsk. mel
Neutral olie til stegning

Fremgangsmåde:
Kikærterne skylles og sættes i blød i 12-24 timer. Dræn godt og smid i en foodprocessor/blender/eller brug en håndblender sammen med det grofthakkede løg og hvidløg. Blend kort.
Tilsæt finthakket persille samt krydderier, citron og evt. mel hvis du har svært ved at få det til at holde formen og blend til det er fint, men ikke så fint at det bliver puré/pasta.
Form til små kugler og kog i olie ved 250 grader i ca. 5 minutter
   ELLER
Form til frikadelleform og steg på en pande med godt med olie ved høj varme i omkring 2 min. på hver side.

Server i pitabrød med hjemmelavet tahini/tzatziki (som jeg gjorde) og grøntsager. Jeg bruger 2 stk. falafel til hver pitabrød og det er rigeligt.

Baggrund:
Falafel er en fantastisk kødfri ret baseret på kikærter eller hestebønner og det kan jeg sige selvom jeg kommer fra en familie, hvor kød stort set er nødvendigt for ikke at få et hylekor af beklagelser. Kikærter kan man anskaffe til små penge hvis man tænker sig om og er heldig og dermed kan man få et super lækkert og billigt resultat uden at få proteinmangel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar