Da jeg skulle til at flytte hjemmefra for første gang fik jeg at vide, at det var meget urealistisk at forvente at kunne leve for kun 1000 kr. om måneden til mad og andre husholdningsartikler, så derfor tog jeg selvfølgelig det som en udfordring og vil dele mine tips og tricks med andre i samme situation.
Du vil her finde en samling af lækre opskrifter der kan holde det stramme budget for den travle studerende med eksempler på de ekstremt billige til de lidt dyrere, men stadig overkommelige retter, samt andre tricks som kan være med til at berige din hverdag på SU (eller hvis budgettet bare er lidt stramt)

onsdag den 14. september 2016

Kalorielet Tzatziki

Tzatziki lavet på skyr

Antal: Passer til 6 pitabrød
Tid: 15-20 min.
Sværhedsgrad: Nem
Prisklasse: Sidst på måneden
Fryseegnet: Nej

Ingredienser:
½ agurk
2 dl skyr (kan erstattes med græsk yoghurt)
1-2 fed hvidløg
1-1½ spsk. citronsaft
1 spsk. olivenolie
En lille håndfuld frisk dild
Salt

Fremgangsmåde:
Vask og riv agurken groft med et rivejern og læg det i et dørslag til afdrypning  i ca. 10 minutter. Imens presses hvidløg og hak det friske dild fint.

Pres herefter det sidste vand ud af agurken og bland agurk, hvidløg, yoghurt og dild i en skål. Smag herefter til med salt og citronsaft. Lad tzatzikien stå tildækket på køl i 4-5 minutter, for at trække smag, og server til slut tzatzikien som tilbehør til grill- kød- eller fiskeretter.

Baggrund:
I oprindelseslandet bruges tzatziki normalt som tilbehør til kød, mens vi i nordeuropa har en tendens til at anvende det noget bredere - hvilket er fortståeligt for hvem elsker ikke tzatziki?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar